Felül paradicsom, alul krumpli? Na nemááá’!!

2021/08/24. - írta: ChiliHungária

A krumplidicsom

  Az úgy volt, …. hogy mindig minden az utolsó pillanatban jut eszembe, vagy még akkor sem! Növénytermesztésnél ez nem túl előnyös. Most is valami ilyesmi történt, de az alapgondolat nem az enyém volt, egy „kertészkereskedőpalántadealerüzletasszony” kérdezte tőlem, hogy miért nem oltok krumpliba paradicsomot? Hmm? Krumpliba? Minek? Most? Hogy? Mer' lehet? ..de tényleg, minek?

  Ez úgy délelőtt tíz óra tájban történt, és mire hazaértem, úgy tizenegy körül, már le se lehetett volna beszélni, hogy ne oltsak krumpliba paradicsomot! Így megy ez erre felé!

  Még éppen volt valami maradék paradicsompalántám (május vége), de krumplim az …. az nem is volt! Honnan is lett volna! Felrémlett, hogy a komposzthalomból, a kidobott (bocsánat: komposztált) krumplihéj ki szokott kelni. Irány a kertvége! …és igen! Gyönyörű krumplihajtások vigyorogtak a dombocskán! Nem is volt kemény a talaj, szépen ki tudtam szedni az „alanyokat”.

  Akkor még nem tudtam, hogy léteznek speciális oltó klipszek ( talán még nem említettem, de ha valamit a fejembe veszek, előbb megcsinálom, és később nézem meg, hogyan kellett volna!), ezért csak simán „parasztosan”, közönséges ékoltással tettem be a nemes részt (paradicsom) az alanyba, mely esetünkben krumpli!

  Elvileg nincs akadálya a beavatkozásnak, mert rokon növényekről beszélünk, vagyis ugyanabba a rendbe tartoznak, a burgonyavirágúakba (Solanales), ugyanabba a családba, burgonyafélék (Solanaceae), és mindkettő Csucsor nemzettségbe tartozik (Solanum). Elvileg el kell, hogy fogadják egymást, ha szerencsénk van, illetve, ha értünk hozzá, amit csinálunk. Ez utóbbi még nem valósult meg teljesen, de „rajta vagyok”.

  Fotót, természetesen elfelejtettem csinálni, és mivel már nem volt több krumpli hajtásom, ezért paradicsom/paradicsom kombón mutatom meg, mit is műveltem:

 

1-tile_1.jpg

  Annyira csúszós és „tehetetlen” volt az oltási hely, hogy nem tudtam normálisan bandázsolni a sebet, de ha van szigetelőszalagod, nem sok akadály állít meg! Visszautalnék, hogy van ehhez a művelethez megfelelő eszköz, de akkor még csak akarat volt meg.

  Valahogy csak egyben maradtak.

 

4-tile.jpg

 

  Most már van oltókabinom, de akkor még nem sejtettem, hogy ilyen létezik egyáltalán, mindenesetre az Úr kegyes volt és megmaradt mindkettő növény.

 

14_1.JPG

Az oltási heg

 

  A meggyfa alatt jól megvoltak, ha eszembe jutottak, meg is öntöztem. Néha-néha el is felejtettem Őket egy hétre is. Akkor már láttam, hogy egy gyengén teljesítő paradicsom lett beleoltva az alanyba, de a kísérlet szempontjából ez mindegy is. Persze jó lett volna átültetni nagyobb edénybe, akár 20-30 literesbe is és talán egy kis tápanyag sem ártott volna Nekik, de …végül, csak megnőttek.

 

8-tile.jpg

 

  Most újra felbuzdultam, …nem bírtam ellenállni, hogy megnézzem, van-e benne krumpli! Igen, tudom, várhattam volna még, de most már úgy is mindegy! Majd utólag megnézem mikor kellett volna felszednem.

 

10-tile.jpg

 

  Tádáám! Van! …és teljesen egészséges, nem varas, nem rágta meg semmi! Nem sok, nem sok, de ettől az 5-6 literes edénytől ne is várjunk többet!

 

15-tile_1.jpg

17.JPG

  A lényeg, hogy sikerült azonos területen krumplit és paradicsomot termelnem egyidőben, egy gonddal.

 

Ha valami csípősre lenne szükséged, webáruházunkban egész évben nagy választékkal várunk: www.chilis.hu. Katt ide!

  Köszönöm, hogy végigolvastad!

 Diczkó László

A nem jelölt fotók a szerző tulajdona! Minden jog fenntartva!

 

komment
süti beállítások módosítása