Az Egyiptom-India-Nepál tengely

2019/09/05. - írta: ChiliHungária

  Kedves ismerőseim bármerre járnak a világban, mindig meglepnek valami különleges paprikamaggal. Ennek én egyébként örülök. Tavaly is számtalan vad és "piacról" szerzett paprikát kaptam és én ezt becsülettel el is vetettem.

 Természetesen nem feledkezhetünk meg az előzetes vírusmentesítésről, nehogy valami egzotikus betegséget behurcoljunk az országba. Most is, mint mindig 1,5%-os NaOH oldatban végeztem a csávázást. Az izolációról szóló blogbejegyzésemben erről olvashattok bővebben.

Három, bizonyos szempontból hasonló paprikát fogok most csupán vizuálisan és csak néhány paraméter szerint összehasonlítani. Nem törekedtem teljes morfológiai vizsgálatra, ezeknél a paprikáknál szerintem most elég ennyi.

Tehát a három paprika.

Egyiptomból kaptam szép, közepesen vastag húsú paprikát, köszönet Gyapjas Manfréd barátomnak!

Dél-Indiából is kaptam magokat, hála Leányfalvi Attilának.

Nepálból küldött nekem paprikákat Dorit Robarick! Köszönöm!

Mindhárom fajta "tipikus", ott közönséges paprikának számít.

  Ha felületesen szemléljük a bokrokat, igazán sok különbséget nem látunk. Szép sötétzöld levelek, bajuk semmi. Nevelésük során, gyakorlatilag elfelejtettem Velük foglalkozni. Ez mindenképpen pozitív.

dscn8766-tile_1.jpg

 

 Nem determinált fajták, 2x2 elágazás után egy teljes értékű továbbnövő és egy visszamaradt, korlátozottan továbbnövő ágat hoz. Esetenként a hajtások végei virágban végződnek. Spontán bogok a 2x2 elágazás után előfordulnak.

Nóduszonkén egy virágot hoznak és mint látható jó arányban be is kötnek.

dscn8765-tile_1.jpg

 

  Virágaik csupán első ránézésre egyformák, az indiai és a nepáli fajtánál vékony lilás szalag látható a szirmok szélén. Nyilván közelebbi rokonságot mutatnak egymással. Földrajzilag is közelebb esnek jelen esetben.

dscn8767-tile.jpg

 

 Termésüket szemrevételezve, az egyiptomi láthatóan vastagabb húsú, kissé matt felülettel, míg a két ázsiai fajta vékonyabb, "fényesebb". Mindhárom spontán meg tud száradni. Ez is egy jó tulajdonság!

dscn8779.JPG

A nepáli olyan szinten kiszárad, hogy szinte áttetsző lesz a száraz paprikahús. Itt látható 40x-es nagyításban:

szaraz_hus_40x.jpg

 

Csészelevelek, vacok sőt még a kocsány ízesülése is teljesen hasonló.

Ami viszont meglepett, hogy mindhárom esetben a termés kétosztatú, azaz két összenőtt termőlevél képezi a termést.

dscn8781.JPG

Hajlok rá, hogy ezek capsicum annuum fajták így ránézésre. Felhasználói szempontból tulajdonképpen mindegy is, jó móka volt! Sokcélúan felhasználható paprikákat ismertem meg!

Hála és köszönet a paprikákért még egyszer!

 

Köszönöm, hogy végigolvastad!

Ha bármi csípősre lenne szükséged: www.chilis.hu

Fotók Chili Hungária Manufaktúra, minden jog fenntartva.

 

Diczkó László

komment
süti beállítások módosítása